■ Korea Life
[KOREA REPORT는 대한민국 첫번째 글로벌 미디어 채널 SBS CNBC가 한국의 최첨단 기술 소개, 최고의 리더 인터뷰 등 역동적인 대한민국의 참모습을 세계 경제를 움직이는 최고의 경제 채널 CNBC의 글로벌 네트워크를 통해 전달하는 프로그램입니다.]
[김기호/ SBS CNBC : 이제 아름다움은 여성들만의 전유물이 아닌 거 같습니다. 요즘 미용에 투자 하는 남성들이 늘어나고 있는데요. 본인의 외모를 위해 피부관리는 물론이고 화장, 제모, 미용에 아낌없이 투자를 하죠. 지금 4-50대 남자들만 해도 화장품은 엄마나 아내, 여자 친구가 사다 주는 것을 쓰는 게 일반적이었는데요. 이제는 본인이 스스로 피부 상태를 점검하고 자기에게 맞는 화장품을 직접 구매하고 있습니다. 점점 커지고 있는 한국의 남성화장품 시장. 그 배경은 무엇일까요. 함께 보시죠.]
윤승민씨는 다른 남성들보다 아침에 하는 의식이 더 많다. 대부분의 남자들이 샤워, 면도를 하고 간단히 아침 식사를 하는 반면 윤씨는 토너와, 로션, 보습용 에센스, 자외선 차단용 선크림을 바른다. 마지막으로 비비크림으로 피부톤을 보정하는 것도 빠뜨리지 않는다.
[윤승민/ 직장인 : 2~3년 전부터 화장품에 대한 관심이 많아지면서 화장을 했는데요. 나이보다 젊어 보인다는 반응이 많더라고요. 피곤할 때 생기는 트러블 같은 것도 가려주게 되니깐 피부가 깨끗해 보이고, 자신감도 생기는 것 같아요.]
윤씨는 화장품을 쓰기 시작한 한국 남성들의 트렌드를 보여 준다.
[김헌식/ 문화평론가 : 예전에는 거친 마초, 터프가이가 선호의 대상이었다면 2000년대 들어서는 부드러운 남자, 예쁜 남자들이 선호되면서 사회적으로 화장하는 남자가 선호 받기 시작합니다. 남성들도 이제는 관리를 해야만 생존경쟁에서 살아남을 수 있다는 점이 부각되면서 남성들 사이에서도 외모가 곧 자산이라는 인식이 많아졌습니다.]
[강채리/ 기자 : 최근 화장하는 남성이 늘고 있습니다. 그들은 외모를 가꾸기 위해 아낌없이 투자합니다. 이른바 ‘그루밍족’이 늘면서 이들을 잡으려는 업계의 경쟁도 뜨겁습니다.]
서울에 위치한 ‘맨스튜디오’
지난해 2010년 한국에서 처음으로 문을 연 남성 전용 화장품 매장이다. 한국의 유명 화장품 기업인 아모레퍼시픽이 운영하고 있는 이곳은 첫해에 20%가 넘는 매출을 기록했다.
[우호연/ 맨스튜디오 매니저 : 남자 분들이 헤어나 의상뿐만 아니라 이제는 피부에 관심을 갖게 되면서 남성용 뷰티시장이 확대되고 있는데 이런 시대적 흐름에 맞춰 아예 남성들을 위한 전용 토털 그루밍 숍을 오픈하게 됐습니다.]
이곳을 찾는 하루 평균 방문객 수는 약 200여 명. 주말에는 1000여 명이 방문한다.
[진윤진/ 아모레퍼시픽 남성TM : 남성 화장품시장은 지속적으로 성장을 하고 있습니다. 앞으로 남성 화장품 시장은 1조 이상, 여성화장품 시장 대비 20%까지 성장할 것으로 기대하고 있습니다.]
주 고객층은 20~30대 학생과 직장인들. 기초부터 기능성 화장품, 비비크림까지 100여 개가 넘는 제품들이 한자리에 모여 있다.
[박지훈/ 학생 : 이곳에 남성전용 화장품 매장이 있다고 해서 한 번 와봤는데 사고 싶은 제품들을 한곳에서 비교 구매할 수 있어 편리하고, 혼자서도 부담 없이 쇼핑을 즐길 수 있어서 좋은 것 같아요.]
맨스튜디오는 피부나 두피에 대한 컨설팅 및 1대1 맞춤 서비스도 한다. 그 중에서도 피부 관리 서비스는 고객들에게 큰 호응을 얻고 있다.
[김순옥/ 맨스튜디오 : 요즘에는 남성분들도 피부에 신경을 많이 쓰시기 때문에 주말 같은 경우에는 미리 예약을 하지 않으면 관리를 받기가 힘들 정도예요.]
최근 남성용 화장품도 다양해져 남성 제품들이 기능성 화장품에서 비비크림까지 등장했다. 더페이스샵은 지난해 아예 남성 전용 메이크업 라인을 출시했다.
[김지숙/ 더페이스샵 : 기존에는 스킨, 로션처럼 기본적인 스킨케어를 담당하는 제품군들이 남성 소비자들에게 인기가 있었지만 최근에는 고기능성 에센스라든지 아이크림 같은 기능성 제품들을 많이 찾고 있고요, 색조 기능이 약간 첨가된 비비크림류도 남성들에게 큰 인기를 끌고 있습니다.]
알코올 함량을 기존 30%에서 여성용 제품 수준인 15%이하로 줄인 제품도 나왔다. LG생활건강은 허브원료를 넣은 남성용 화장품을 최근 출시했다.
[최영숙/ LG생활건강 화장품사업부 : 시장 반응이 매우 좋았고, 제품을 바를 때 스킨케어와 동시에 허브의 느낌을 갖는다는 게 남성들에게도 굉장히 매력적으로 어필된 것 같습니다.]
정수기로 더 유명한 웅진코웨이는 2010년 리엔케이를 내놓으면서 시장에 뛰어들었다. 후발주자로 나선 웅진코웨이는 기술력으로 승부를 걸겠다는 전략이다.
[주용준/ 웅진코웨이 화장품연구소 수석연구원 : 저희는 생명공학에 기반을 둔 에너셀 기술과 더불어서 실제로 선을 탄력 있게 올려줄 수 있는 핵심소재인 펩타이드 성분을 같이 동시에 적용함으로써 노화를 예방하는 효과가 있는 차별화된 제품을 개발하게 됐습니다.]
웅진코웨이는 또 세련된 용기 디자인에도 신경을 썼다. 리엔케이 같은 경우 버버리, 클라란스 등과 함께 일한 세계적인 디자이너 페데리코 레스트레포가 참여했다. 해외 화장품 브랜드의 한국시장 공략도 치열하다. SK-Ⅱ는 최근 남성 전용 신제품을 세계 시장에서 처음으로 한국에서 선보였다.
[김동욱/ 한국P&G : SK-Ⅱ 발전에 있어 한국시장은 세계적으로 주목 받는 시장 중 하나이면서도 전략적으로 중요한 시장입니다. 특히 한국시장은 남성 스킨케어 시장에서 급격한 성장을 보이고 있을 뿐만 아니라 그 성장은 지속될 전망입니다. 이번에 저희가 남성 전용 신제품을 한국에서 처음 출시한 것은 국내 화장품 시장이 남성 제품 중심으로 성장하고 있는 점을 고려한 것입니다.]
에스티로더의 랩시리즈도 한국 남성 전문 스킨케어 시장에 관심이 많다. 특히 글로벌 화장품 브랜드로는 최초로 남성용 비비크림을 출시해 올해부터 한국에서 판매가 시작된다.
[에르베 부비에/ 엘카코리아 사장 : 오늘날 한국 남성들은 예전의 한국 여성들처럼 전세계 화장품업계에서 중요한 위치를 차지하고 있습니다. 한국 남성들은 스킨케어 제품에 대한 아주 까다로운 조건을 가지고 있기 때문에 저희가 좀 더 분발해서 더 나은 제품을 개발하게 합니다.]
[강채리/ 기자 : 남성 화장품 시장이 연간 7% 이상 성장하는 걸 보면 호황은 맞나 봅니다. 전문가들은 경제가 어려울수록, 이력서에 조금 더 힘을 주기 위해서라도 남성들이 외모관리에 더욱 신경을 쓰는 것이라고 분석하고 있는데요. 이런 가운데 업계 관계자들은 보다 전문화, 세분화된 제품 개발과 마케팅이 성공의 열쇠가 될 것이라고 말합니다.]
◇ In English
It appears the word 'beauty' no longer applies to women only. We're seeing a surging number of men focusing on grooming... opening up their wallets to buy various comestics products. I'm not talking about lipsticks or eyeliners... but they're definitely spending more on skin and hair care... and others... to look good. And... gone are the days when your mom or your girlfriend bought you those stuffs. Now... men are shopping their grooming products on their own... and the market is growing at a fast pace. Take a look.
Yoon Seung-min has more of a morning routine than most other men. While most men shower, shave and maybe gulp down some breakfast.. Yoon has a whole beauty regime.. starting with toner... lotion... moisturizing serum... and sun block lotion. Then he tops it all off with BB cream... short for Blemish Balm... that stands somewhere between tinted moisturizer and foundation to even out his skin tone.
[Yoon Seung-min/ Office worker : I started using these consmetics products two to three years ago. Many people now tell me that I look younger. I am more confident now because my skin looks better after concealing the skin problems I would have when I am tired.]
He’s part of a growing trend of Korean men who have taken to using cosmetics.
[Kim Hun-sik/ Cultural critic : In the past, men who are masculine and tough-looking were popular. But starting in the 2000s, pretty men with a softer image have gained popularity, and men who groom themselves with cosmetics gained standing in the Korean society. Men are discovering that looks matter as they realize better appearance will help them in fierce competition at work and in the job market.]
Korean men are becoming more willing to spend money to look good. Their numbers are rising, and the comestics industry is paying attention, vying for this growing beauty market. This is a men's exclusive cosmetics shop that opened in Seoul in 2010... the first of its kind in the country. It's run by Amore Pacific... one of Korea's leading cosmetics brands... and in the first year sales grew 20 %.
[Woo Ho-yeon/ Manager, MANSTUDIO : Men's skincare industry is growing as men are paying more attention not only to hair or fashion but also to their skin. And riding on this trend, we decided to open a one-stop destination for men's grooming.]
On average, some 2-hundred customers visit the shop every day and around a thousand on weekends.
[Jin Yun-jin/ AMOREPACIFIC : Men's cosmetics market is continuing to grow. We are expecting the industry to grow to be a over-one-trillion-won market, about 20 percent of women's market.]
Most of them are students and office workers in their 20s and 30s. Shelves are filled with over a hundred items of facial cleansers, moisturizers, exfoliants and BB creams.
[Park Ji-hoon/ University student : I thought I would look around the shop because I heard this is a men-exclusive cosmetics store. I think it's convenient to compare various products in one visit and to enjoy shopping without being mindful of others.]
This studio also offers one-on-one consultations on skin or scalp conditions and tailored services, making customers feel more at ease with its less feminine environment. Skin treatments, in particular, are hot sellers.
[Kim Soon-ok/ MANSTUDIO : Grooming has become a new fad for men these days. It's becoming more difficult to get treatments here without a reservation on weekends.]
The range of products for men has also risen as demand grows for products other than moisturisers, with more multi-functional products and BB creams. The Face Shop... one of Korea's top three cosmetics producers, introduced a men's line last year.
[Kim Ji-suk/ The Face Shop : Initially, shaving essentials and basic moisturizers were popular. But recently, functional toners and eye creams are high in demand. And BB creams that would mask razor burns and blemishes are also catching on.]
Makers of men’s cosmetics have also started to cut down the alcohol content in products from 30% to around 15% or less, more inline with women’s products. Taking it to the next level is LG Group’s body product division, which has introduced a herb-based cosmetics line for men.
[Choi Young-sook/ LG Household&Health Care : The market reception is very good. We believe taking care of their skin with something herblike is very much appealing to men.]
Even Coway... a company more synonymous with water purification, has entered the cosmetics fray with the introduction of Re:NK in 2010. Being a latecomer in the industry, Coway puts its focus on research and development.
[Joo Yong-joon/ Cosmetics R&D Center/ Woongjin Coway : We have come up with specialized products that help to boost anti-aging effect by combining enercell technology and peptide... that would give the skin more strength.]
Coway also tries to capture its male consumers with fashion-forward packaging. Re:NK bottles, for one, are designed by world-famous designer Federico Restrepo, who has worked with Burberry and Clarins.
Foreign brands in Korea are also scrambling to tap this growing market. SK-II, recently introduced its men's line in Korea before any other market in the world.
[Peter Kim / Procter & Gamble Korea S&D : Korea is one of the most recognized markets in the world and is strategically very important for the growth of SK-II. Korea is showing a dramatic growth in men's skincare market and that growth is expected to sustain. And that's the reason why we have introduced new men's line in Korea first.]
Lab Series, a men-specific cosmetics brand under Estee Lauder, was quick to catch up and in a first for a global cosmetics brand, its men's BB cream is set to hit the stores this year.
market observers say... that amid tough economic times, fierce job market competition is driving more men to seek grooming tools... hoping that will give them an edge in interviews. And industry participants say meeting specific needs in this new customer group, will be the key to success in this market.
(www.SBSCNBC.co.kr)